Pagina instellingen

Tekstgrootte

  • Home
  • Over het kindcentrum
    • Visie en missie
    • Team onderwijs
    • Team opvang
    • Identiteit
    • Veilige school
    • Vacature
    • Werken op Balans
  • Voor de ouders
    • Schooltijden
    • Vakantierooster en vrije dagen
    • Kindcentrumgids
    • Ouders voor ouders
    • Verlof
    • Overblijven
    • Medezeggenschapsraad
    • Oudervereniging
    • Klassenouder
    • Protocollen kc Balans
  • Aanmelden
    • Kennis maken
    • Aanmelden groep 1
    • Aanmelden groep 2-8
  • Nieuws
    • Actueel
    • Kalender
    • Peutercafé
  • Contact
    • Contact met de school

Kindcentrumgids

Binnenkort ontvangt u van ons een papieren versie van onze schoolgids. Hierin vindt u veel belangrijke informatie over de school. Een aantal zaken verandert jaarlijks; deze informatie vindt u terug in de bijlage van de schoolgids. Deze is verzonden via Social Schools, maar is ook hieronder te vinden.

We hopen van harte dat de uren die uw kind onderdeel mag uitmaken van Balans naar volle tevredenheid zullen verlopen.

Team Kindcentrum Balans

Hoofdstuk 0 | Actuele informatie schooljaar 2025 - 2026

Rood ma middag di ochtend do ochtend
Oranje ma ochtend di ochtend wo ochtend
Geel ma ochtend wo ochtend do ochtend
Groen ma ochtend di middag do ochtend
Blauw ma middag di ochtend wo ochtend
Paars ma ochtend di ochtend do ochtend
Roze di middag wo ochtend do middag

 

Maandag   Dinsdag   Woensdag   Donderdag   Vrijdag      
8:30-9:15 7c 8:30-9:15 5b 8:30-9:15 5c 8:30-9:15 4a 8:30-9:15 6a 8:45-9:30 8a
9:15-10:00 7b 9:15-10:00 4a 9:15-10:00 5a 9:15-10:00 4b 9:15-10:00 6b 9:30-10:15 8b
        10:00-10:45 6b         10:15-11:00 8c
10:30-11:15 7a 10:30-11:15 4b 10:45-11:30 6a 10:30-11:15 4c 10:30-11:15 6c 11:00-11:45 7b
11:15-12:00 8a 11:15-12:00 4c 11:30-12:15 6c 11:15-12:00 3c 11:15-12:00 5b    
                       
13:05-14:00 8c 12:45-13:30 3a     13.00:13:45 3b 13:05-14:00 5c 13:15-14:00 7a
14:00-14:55 8b 13:30-14:15 3c     13:45-14:40 3a 14:00-14:55 5a 14:00-14:45 7c
    14:15-15:00 3b                

Voor de bovenbouw hebben wij op vrijdag de beschikking over de sporthal in Leidschenveen.

Belangrijke informatie schooljaar 2025-2026

Bijlage Schoolgids 2025-2026

Belangrijke adressen

Postadres school:
Klaverveld 5
2492MA Den Haag
070-3175214
info@kcbalans.nl

Postadres opvang:
Klaverveld 3
2492MA Den Haag
070-200 52 35 (BSO)
070-200 52 31 (KDV en PSZ)
vlietkinderen@kcbalans.nl

Bezoekadres:
Saffierhorst 105 2592 GK Den Haag
Postadres:
Postbus 93231
2509 AE Den Haag
Tel: 070-3001100
www.lucasonderwijs.nl

Mijke Snellemans
06-83638533
mijkesnelleman@denhaag.nl
Gemeente Den Haag
Dienst OCW/LLZ
070-3535454

Stichting GCBO
t.a.v. Landelijke Klachtencommissie
Katholiek
Onderwijs
Postbus 82324
2508 EH Den Haag
Telefoon: 070-3861697
Email: info@gcbo.nl

Contact verloopt via Vlietkinderen

Bucaillestraat 6
2273 CA Voorburg

CJG Leidschenveen
Harriët Freezerhof 199
2492 JC Den Haag
070-3539151
www.cjgdenhaag.nl

Burgemeester Patijnplein 19
Postbus 53509
2505 AM Den Haag
088-5570570
www.bazaltgroep.nl

Nadine Nederpelt
070-3175214
n.nederpelt@smw-basisschool.nl
www.smw-basisschool.nl

Poelpolderstraat 25
2492 PM Den Haag
06 83669681
www.partou.nl

Harriet Freezerhof 30
2492 JD Den Haag
070-4444887
www.2samen.nl

Jaap Hoekdreef 34
2492 JS Den Haag
070 301 2710
www.partou.nl

 

Hoofdstuk 1 | Het kindcentrum

Balans is gestart in 1998 en is sinds 2019 een kindcentrum. De medewerkers voor opvang zijn in dienst van Vlietkinderen en de medewerkers voor het onderwijs zijn in dienst van Lucas Onderwijs. Tevens is in het gebouw een groep gevestigd voor Voorschoolse Educatie (KNUS) gehuisvest.

Een kindcentrum is meer dan een school en een opvang. De bouwstenen zijn:

  • We hebben het zo min mogelijk over ‘leerkrachten’ of ‘pedagogisch medewerkers’, maar over ‘professionals’ voor spelen, leren en ontwikkelen. We zijn samen één team. We werken intensief samen op de werkvloer en kijken vanuit onze eigen expertise naar wat kinderen nodig hebben. We maken gezamenlijk gebruik van alle faciliteiten en lokalen.

  • Alle medewerkers werken vanuit dezelfde kernwaarden en visie op de wijze waarop kinderen leren en zich ontwikkelen. Dit is het fundament van het kindcentrum en richtinggevend voor keuzes en werkwijzen in de praktijk van alledag. 

  • We bieden een rijke speelleeromgeving met - verspreid over de dag - een breed aanbod van sport, kunst en cultuur, natuur, wetenschap en techniek, extra leerondersteuning of extra zorg. Zo ontwikkelen kinderen kennis en vaardigheden en ontdekken ze wie ze zijn en willen zijn.

  • We stellen persoonlijke doelen vast voor elk kind. Kinderen en ouders denken hierin actief mee. De voortgang wordt nauwlettend gevolgd.

  • Het kindcentrum is een lerende gemeenschap waarin de behoefte van het kind centraal staat. Professionals leren van en met elkaar, ontwerpen en onderzoeken. De directie leidt het veranderingsproces en zorgt dat alle medewerkers optimaal kunnen bijdragen.

  • Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, krijgen hulp en zoveel mogelijk in het kindcentrum zelf, liefst in het eigen leerjaar.

  • Ouders en kinderen denken en doen mee. Ouders zijn belangrijke gesprekspartners voor de ontwikkeling van hun eigen kind en denken, doen en beslissen mee in het reilen en zeilen van het kindcentrum. Dat geldt deels ook voor de kinderen. Er is voor de opvang een decentrale oudercommissie en een kinderraad en voor het onderwijs een medezeggenschapsraad, een oudervereniging en een leerlingenraad.

  • Kinderen leren en ontwikkelen zich de hele dag door, het kindcentrum is dan ook de hele dag geopend. De dagindeling kenmerkt zich door een goede balans van inspanning en ontspanning, bewegen en stilzitten. Met verplichte en vrijwillige onderdelen waaruit ouders en kinderen kunnen kiezen.

Ons kindcentrum speelt een centrale rol in de wijk en wij werken dan ook nauw samen met de verschillende organisaties in de wijk Leidschenveen zoals: andere basisscholen, de bibliotheek, verschillende instellingen voor voortgezet onderwijs, het stadsdeelkantoor, het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) en diverse sportclubs. Zo wordt bijvoorbeeld in de middag- en avonduren de gymzaal verhuurd aan buurt- en sportverenigingen.

Postadres school:

Klaverveld 5
2492MA Den Haag
070 - 3175 214
info@kcbalans.nl

Postadres opvang:

Klaverveld 3
2492MA Den Haag
070-200 52 35 (BSO) 070- 200 52 31 (KDV en PSZ)
kcbalans@vlietkinderen.nl

Kindcentrum Balans biedt regulier basisonderwijs aan ongeveer 700 kinderen, verdeeld over 20 groepen in het hoofdgebouw en 6 groepen in het bijgebouw. De groepsgrootte varieert tussen 28 en 32 kinderen.

Er is peuteropvang voor ongeveer 55 kinderen (waarvan ongeveer 16 in een VVE-groep), dagopvang voor ongeveer 70 kinderen van 0-4 jaar en buitenschoolse opvang voor ongeveer 240 kinderen. Alle kinderen die naar de buitenschoolse opvang van Balans gaan, volgen ook onderwijs bij Balans.

In totaal werken er zo’n 80 professionals in het kindcentrum. Zij doen er alles aan om de kinderen in een doorgaande lijn een mooie ontwikkeling door te laten maken. KC Balans heeft een duo-directie, intern begeleiders, specialisten en onderwijsondersteuners, vakleerkrachten bewegingsonderwijs en een grote groep pedagogische en didactische professionals.

Een actueel overzicht van de samenstelling van het team kunt u hier vinden:

Team onderwijs

Team opvang

KC Balans komt voort uit een samenwerking tussen Stichting Lucas Onderwijs en Stichting Vlietkinderen.

Lucas Onderwijs is een dynamisch en betrokken onderwijsbestuur. Momenteel vallen zevenenveertig scholen voor basisonderwijs, zeven scholen voor speciaal basisonderwijs, drie expertisecentra en drie regio's voor voortgezet onderwijs met in totaal vierendertig vestigingen, onder de verantwoordelijkheid van het bestuur van de stichting. 

Vlietkinderen biedt kinderen een warme, veilige omgeving met gelijke ontwikkelkansen en de vrijheid om zichzelf en de wereld te ontdekken. Momenteel heeft Vlietkinderen 23 opvanglocaties voor dagopvang, peuteropvang, peuterspeelzaal en buitenschoolse opvang.

U vindt meer informatie over de besturen op www.lucasonderwijs.nl  en www.vlietkinderen.nl.

Hier kunt u alles lezen over de identiteit van kc Balans.

Hoofdstuk 2 | Onze missie

Met veel plezier werken ongeveer tachtig professionals op Balans aan de ontwikkeling van kinderen van 0-13 jaar. We werken vanuit een gezamenlijke missie. Deze missie en een aantal pijlers geven woorden aan wie wij zijn en waar we steeds aan blijven werken. Wij zijn een groot kindcentrum als het gaat om het aantal kinderen, maar stralen het gevoel uit van een kleine organisatie. Door saamhorigheid en betrokkenheid geven wij dit gevoel vorm. Vriendelijke, spontane en open omgangsvormen kenmerken dit.

De verdere uitwerking van onze missie is hier terug te vinden.

Hoofdstuk 3 | Leren en ontwikkelen

Wij wijzen uw kinderen samen met u de weg naar zelfstandigheid. We leren hen initiatieven te nemen en verantwoordelijkheid te dragen. Zo krijgen kinderen vertrouwen in zichzelf en zijn ze in staat een positief zelfbeeld te ontwikkelen. In ons pedagogisch werkplan vindt u de pedagogische doelen die binnen het kader van de Wet Kinderopvang geformuleerd zijn. Deze is op de locatie terug te vinden. Vraagt u er gerust om.

Ondanks dat kinderen pas vanaf 5 jaar leerplichtig zijn, beginnen we met alle peuters al jong met het spelend leren. In deze leeftijdscategorie staan spelen, bewegen en veiligheid bovenaan. De professionals bekijken wat kinderen nodig hebben om tot ontwikkeling te komen. Dit doen zij door middel van ‘KIJK!’, een observatieinstrument. Bij de VE-groep Knus wordt er gewerkt met 'Puk & Ko', een methode met veel aandacht voor de taal- en spraakontwikkeling. Ook bezoekt onze onderwijsbegeleider de peuters regelmatig om vroegtijdig de onderwijsbehoeften in kaart te brengen om hierop vanaf de start op aan te sluiten.

De visie van KC Balans op kleuteronderwijs is: ‘Ik speel, ik beweeg en ik voel me veilig’. De kinderen spelen dagelijks meerdere keren buiten. Ook worden er in de speelzaal lessen bewegingsonderwijs gegeven met gymtoestellen of met kleine materialen zoals ballen, hoepels, pittenzakken. Deze lessen worden door een vakleerkracht en/of de professionals zelf gegeven. 

In de kleutergroepen wordt er gewerkt in projecten en thema’s. Tijdens een thema komen de verschillende ontwikkelingsgebieden (woordenschat, taal, rekenen, samenwerken, sociaal emotionele ontwikkeling etc.) aan bod. Er wordt gewerkt met dagritmekaarten en met een planbord om de keuzemogelijkheden te visualiseren en om de kinderen zelf keuzes te laten maken. Op het planbord staan activiteiten en hoeken in de eigen groep en in de centrale ruimte op de benedenverdieping. Kleutergroepen werken onderling samen en het aanbod van lessen kan klassendoorbrekend zijn. Naast het aanbod van de professional werken we met de volgende methodes:

  • ‘Schrijfdans’ en ‘Klinkers’: voorbereidend schrijfmethode

  • ‘Met sprongen vooruit’: voorbereidend rekenmethode

  • ‘Spreekbeeld’: klanken

  • ‘Drama Online’: dramamethode

  • ‘Eigenwijs Digitaal’: muziekmethode

  • ‘Wijzer in executieve functies’: oefeningen voor executieve vaardigheden

De vordering van de kinderen wordt gevolgd middels 'Kleuter In Beeld' van CITO. 

Nederlands

In groep 3 wordt een start gemaakt met het aanvankelijk lezen. We gebruiken hiervoor de methode ‘Lijn 3’. Binnen deze methode is er veel mogelijk op het gebied van differentiatie.

Vanaf groep 4 verandert aanvankelijk lezen in technisch lezen en begrijpend lezen. Hiervoor worden verschillende methoden gebruikt (‘Karakter’ en ‘Nieuwsbegrip’). Deze hebben tot doel het plezier in lezen te bevorderen.

Voor leesbevordering begeleiden kinderen van de bovenbouw, kinderen van de onderbouw. Ook worden ouders ingezet bij het leesonderwijs in groep 3. Zij helpen bijvoorbeeld kinderen tijdens de onderwijstijd met het computerprogramma ‘FLITS’.

In de groepen 4 t/m 8 wordt de methode ‘Staal 2’ gebruikt. Deze methode integreert de taaloefeningen met spelling. Hierbij wordt gebruik gemaakt van Snappet-software op de Chromebooks. In alle groepen wordt aandacht besteed aan het uitbreiden van de woordenschat.

Klankenonderwijs

Op de peuteropvang, voorschool en het kinderdagverblijf letten onze professionals al op eventuele taalachterstanden. Zij hebben scholing gehad in klankonderwijs. Ook als NT2 (Nederlands als tweede taal) kinderen later instromen, screenen wij ze op het uitspreken van klanken. Op basis daarvan bepalen we of kinderen, naast een extra aanbod woordenschat in de klas, in aanmerking komen voor klankonderwijs.

Schrijven

In de groepen 3 t/m 6 gebruiken wij de methode ‘Klinkers’. De kinderen van groep 4 krijgen halverwege het jaar een vulpen van ons. Bij verlies of breuk kunt u bij ons eventueel een nieuwe kopen. Schrijven met een ergonomische Stabilo-pen is ook toegestaan, maar deze pennen en de vullingen worden niet door ons verstrekt

Rekenen en Wiskunde

Voor het rekenonderwijs op KC Balans gebruiken wij de methode ‘Wereld in Getallen 5’. Hierbij wordt gebruik gemaakt van Snappet software op de Chromebooks.

Wereldoriëntatie

In de groepen 3 en 4 worden de wereld oriënterende vakken geïntegreerd aangeboden. De belevingswereld van de kinderen staat hierin centraal. Diverse bronnen zoals: ‘Wijzer door de tijd’, ‘Topondernemers’, leskisten van de Haagse Natuur- en Milieueducatie, aanbod vanuit het ‘Techniekmenu’ en ‘Veilig Verkeer Nederland’ worden hierbij ingezet. Ook doen wij excursies naar musea, bedrijven, kinderboerderij etc. 

In de groepen 5 t/m 8 staan de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuuronderwijs, verkeer en techniek apart op het rooster vermeld en wordt er gewerkt met verschillende methoden, ook aangevuld met excursies. Integratie van de verschillende vakgebieden komt geregeld aan bod, bijvoorbeeld in de projectweken.

Burgerschap

Wij vinden het belangrijk dat onze kinderen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. Het belang van gemeenschappelijke waarden en begrippen als respect, vergevingsgezindheid, begrip, oplossingsvermogen, veerkracht en samenwerken is groot. 

KC Balans brengt actief burgerschap in praktijk door kinderen te leren handelen, waarbij ze handvatten inzetten betreffende zelfstandigheid, autonomie en zelfsturing. We zetten hierbij ‘Kwink Burgerschap’ in, een methode die in alle groepen is geïmplementeerd. Daarnaast vinden er kindgesprekken plaats en waar gewenst volgen er kinderen kindercoaching op school. Verder is er de mogelijkheid dat kinderen worden doorverwezen naar de School Maatschappelijk Werker.

Leerlingenraad en Kinderraad

Alles wat we doen raakt aan onze rol als burger. Dat geldt ook voor kinderen. Om ze daarmee te leren omgaan, is KC Balans een ideale oefenplaats. Wij geven kinderen de ruimte om te werken aan vaardigheden als communiceren, samenwerken en deelnemen aan besluitvormingsprocessen. Binnen KC Balans is de stem van kinderen natuurlijk belangrijk. Daarom zijn er twee overlegorganen om mee te denken en mee te praten. Dit zijn de leerlingenraad (over onderwijs) en de kinderraad (over opvang).

Digitale geletterdheid

In vrijwel alle sectoren van de maatschappij speelt ICT een rol. Op KC Balans heeft elke groep computers en tablets beschikbaar en leerlingen kunnen (onder toezicht van onze professionals) rechtstreeks op het internet. Door met een (ICT) leerkracht gericht te oefenen met het gebruik van digitale middelen, leren de kinderen grote hoeveelheden informatie opzoeken/ordenen en maken zij kennis met de mogelijkheden van de informatietechnologie. 

Chromebooks en 'Snappet'

Vanaf groep 4 worden Chromebooks en Snappet ingezet. Snappet is een onderwijs app die adaptief de leerstof doorloopt en hiermee veel mogelijkheden biedt om op maat te werken. Dit draagt bij aan de voorbereiding op de toekomst van uw kind. 

Om oefeningen te kunnen maken op de Chromebooks en de onderwijsprofessional inzicht te geven in de gemaakte opdrachten en vorderingen van uw kind, wordt digitaal informatie verwerkt. Het gaat daarbij om zaken als voor- en achternaam, tussenvoegsel, geboortedatum, geslacht en de klas van het kind, maar ook om enkele gegevens over KC Balans.

Als ouder of verzorger moet u ervan uit kunnen gaan dat KC Balans verantwoord omgaat met privégegevens en dat de privacy van uw kind in goede handen is. Wij werken met moderne systemen en bedrijven die expert zijn in het risico op misbruik van gegevens zo klein mogelijk te houden. Met de uitgevers en andere dienstverleners worden afspraken, gedragsregels en overeenkomsten gemaakt over het gebruik van persoonsgegevens.

Engels

Vanaf de leeftijd van 4 jaar krijgen de kinderen spelenderwijs Engels aangeboden. Vanaf groep 1-2 maken we gebruik van één vaste methode: ‘Join in’. De nadruk bij deze lessen ligt op het mondeling taalgebruik en woordenschatuitbreiding.

Zelfstandig- en samen werken

Door zelfstandig werken waarbij wordt samengewerkt, leren de kinderen zich te richten op anderen. Met kinderen uit de eigen groep, maar ook groepsdoorbrekend tijdens verschillende lessen of tijdens bepaalde activiteiten met hun maatjesklas (een groep uit een ander leerjaar). Kinderen leren zelf doelen stellen en er is aandacht voor de groepsdynamiek. Wij bespreken dit tijdens kindgesprekken met de onderwijsprofessional en ouder. Het samenwerken en omgaan met elkaar wordt in de school geleerd en begeleid vanuit de gedragscode en het veiligheidsprotocol met behulp van de methode 'Kwink’. Hierin wordt gewerkt aan het sociaal-emotioneel leren. 

Bewegingsonderwijs

Wij vinden sport en spel binnen en buiten KC Balans van groot belang. Voor de groepen 1 t/m 8 zijn er twee
vakleerkrachten. De kinderen krijgen twee keer per week bewegingsonderwijs. De groepen 1-2 krijgen zelfs drie keer bewegingsonderwijs.

Er wordt veel gebruik gemaakt van parcours en circuitvormen, zodat alle kinderen intensief aan het sporten zijn. Er is op KC Balans de mogelijkheid om na de gymles te douchen. Vanaf groep 3 is het advies te douchen na het gymmen. Wij willen de kinderen leren dat het goed en gezond is om na het sporten te douchen. Je kunt daarna weer fris verder. Het meenemen van een handdoek en badslippers wordt geadviseerd. Voor de gymles heeft uw kind nodig:

  • Sportkleding (bijv. een t-shirt en een sportbroek);

  • Gymschoenen met lichte zool (geen zwarte zolen omdat deze strepen achter kunnen laten op de gymzaalvloer).

In verband met de veiligheid van uw kind, maar ook van anderen, is het volgende niet toegestaan:

  • Loshangende lange haren (deze moeten vastgemaakt met een elastiek);

  • Sieraden (armbandjes, kettinkjes, buttons);

  • Ringetjes- of hangoorbellen. Knopjes zijn wel toegestaan;

  • Voor armbandjes die niet af kunnen (b.v. in verband met geloofsovertuiging) kunt u een zweetbandje meegeven die daaroverheen gedragen kan worden.

De spullen die afgedaan worden, kunnen in de gymzaal bewaard worden in een bakje. KC Balans is niet aansprakelijk voor eventueel zoekgeraakte spullen.

Kunstzinnige oriëntatie

Onder creatieve vakken verstaan we beeldend vormgeven, muziek en dramatische vorming. Van elk vak staan speciale lessen per leerjaar centraal, om de doorgaande lijn in de techniek, vaardigheid en materiaalleer te borgen. Diverse online methodes, waaronder ‘Eigenwijs’, helpen de onderwijsprofessionals in het aanbod. Daarnaast hebben we twee leerkrachten voor muziek en drama. Naast het aanleren van verschillende technieken en het kennismaken met diverse materialen, speelt plezier hebben in deze vakken een grote rol. Dit wordt ook gestimuleerd door een ruim aanbod vanuit het Cultuurmenu (dit is een erfgoededucatie project van de Stichting Gezamenlijke Projecten Haagse Musea voor het primair en voortgezet onderwijs in Den Haag) waarvan KC Balans voor alle groepen gebruik maakt.

Presentaties

Vanaf groep 1 worden de kinderen al vertrouwd gemaakt met het zich vrij kunnen uitdrukken binnen de groep. Het kringgesprek en de kleine kring zijn hierbij belangrijke middelen. Vanaf groep 3 werken de professionals aan het aanbrengen van structuur in de verhalen. Vanaf groep 3 kunnen de kinderen de opdracht krijgen een ‘presentatie’ te houden. Het gaat er dan om dat de kinderen een belevenis, een verhaal of over een gelezen boek aan de groep vertellen. In een latere fase leren kinderen zich via andere middelen uitdrukken, denk daarbij aan een digitale presentatie of maquette. Er wordt gewerkt met een vast plan waarbij de kinderen hun eigen doelen stellen.

Huiswerk

In verschillende groepen krijgen de kinderen doelgericht huiswerk. De kinderen moeten dan ook vanaf de middenbouw beschikken over een agenda voor het opschrijven van huiswerk. Ouders ontvangen een bericht wanneer een agenda aangeschaft moeten worden.

Een sociaal veilig klimaat is nodig om goed te kunnen werken, ontwikkelen en te kunnen leren. Wij streven ernaar deze veilige sfeer te bieden voor alle betrokkenen bij KC Balans: leerlingen, team en ouders, ongeacht geloof, sekse, afkomst, uiterlijk, seksuele voorkeur, etc.

De sociale veiligheid bewaken wij door te werken met zowel de methode Kwink als de methode Kwink burgerschap. Deze methodes richten zich op sociaal-emotioneel leren (SEL) en helpen kinderen vaardigheden te ontwikkelen om goed om te gaan met zichzelf en anderen. Met 'Kwink burgerschap' leren de kinderen onder andere over emoties, samenweken, respectvol communiceren en conflictoplossing. Alle professionals zijn hierin getraind, zodat zij de methode effectief kunnen toepassen.

Daarnaast besteden we aandacht aan interculturele dialoog en (vooral in de bovenbouw) aan seksuele diversiteit. Alle kinderen leren de afspraken en regels, zodat zij weten hoe ze respectvol kunnen omgaan met elkaar en met hun omgeving. Hiervoor zijn ook schoolafspraken opgesteld welke voor iedereen binnen KC Balans hetzelfde zijn. Deze afspraken zijn in iedere klas aanwezig en staan ook beschreven in het gedragsprotocol.

Hier kunt u meer lezen over de veiligheid op school

Al van jongs af aan leren we de kinderen spelenderwijs aan hoe zij hun zelfstandigheid kunnen vergroten. Zie hiervoor het protocol 'Zelfstandigheid'. Kinderen leren plannen, zelf oplossingsmethoden ontdekken, eigen initiatief ontwikkelen en daardoor ook eigen uitdagende doelen stellen. Deze worden samen met de professionals vastgelegd in hun eigen kindplan (vanaf de middenbouw). Er worden verschillende middelen ingezet om aan de doelen te werken. Denk hierbij aan spellen rondom executieve vaardigheden, weektaken en (vaak digitale) planborden. Time-timers en ‘verkeerslichten’ worden ingezet om te oefenen met uitgestelde aandacht.

Groep 1/2

We gaan ervan uit dat kinderen in minimaal twee volledige schooljaren kleuteronderwijs volgen. Kinderen die op of na 1 oktober jarig zijn, de zogenaamde ‘herfstkinderen’, zullen extra goed worden gevolgd in hun ontwikkeling. Op basis van observaties wordt bekeken of het kind een verkorte of verlengde kleuterperiode nodig heeft. Verlenging voor deze kinderen houdt geen doublure in. Alleen wanneer een kleuter de leeftijd van zeven jaar reeds bereikt heeft bij aanvang van groep 3 wordt er gesproken van een doublure tijdens de kleuterperiode.

Groep 3-8

Een doublure kan voor de totale ontwikkeling van een kind, soms noodzakelijk zijn. Voordat besloten wordt tot het nogmaals doorlopen van een groep, hebben ouders, professionals en IB-er elkaar meerdere malen gesproken om een gezamenlijk standpunt in te nemen. De uiteindelijke verantwoordelijkheid voor een besluit (beslissingsbevoegdheid) ligt bij de directie.

Hoofdstuk 4 | Het onderwijsleerproces

We stemmen ons onderwijs af op de onderwijsbehoeften van de kinderen. We werken dus handelingsgericht. Er wordt les gegeven volgens een didactisch plan, in combinatie met het Expliciet Directe Instructie Model. Hierdoor wordt er in de klas beter afgestemd op de verschillen tussen kinderen. De zeven principes van handelingsgericht werken zijn:

  • De onderwijsbehoeften van de kinderen staan centraal.

  • De omgeving moet goed afgestemd zijn op wat het kind nodig heeft.

  • De groepsleerkracht doet ertoe en kan afstemmen op de verschillen tussen de kinderen en het onderwijs passend maken.

  • We gaan uit van de positieve aspecten, de bevorderende omstandigheden.

  • We hebben een constructieve samenwerking met ouders.

  • We werken doelgericht; met korte en lange termijndoelen.

  • De werkwijze van KC Balans is duidelijk en transparant.

Daar waar de kerndoelen beschrijven wat het aanbod moet zijn in het basisonderwijs, beschrijven de referentieniveaus specifieker wat kinderen moeten begrijpen, kennen en kunnen op het gebied van lezen, taalverzorging en rekenen. KC Balans gebruikt methodes, waarmee ons aanbod aansluit bij de kerndoelen.

De referentieniveaus geven aan op welk niveau een kind uitstroomt naar het voortgezet onderwijs en worden landelijk gehanteerd op de vakgebieden lezen, taalverzorging en rekenen. De verschillende referentieniveaus worden beschreven in twee kwaliteiten: fundamentele kwaliteit (F) en streefkwaliteit (S). Om te kunnen bepalen of voldoende leerlingen de referentieniveaus behalen, kijken we naar het percentage leerlingen dat in drie jaar tijd 1F of 1S/2F heeft gehaald. We hebben naast de minimale percentages van de inspectie ook onze eigen lat gelegd. Door deze ambities na te streven lukt het KC Balans om te voldoen aan de inspectienormen en worden de ambities betreffende de referentieniveaus behaald.

In het begin van het schooljaar maken de professionals graag persoonlijk kennis met de ouders van de kinderen in de klas. Dit gebeurt door een informatieavond voor alle groepen vanaf groep 3, startgesprekken in de groepen 3 t/m 8 en kennismakingsgesprekken voor de nieuw gestarte kleuters. Voor sommige groepen is er later in het jaar nog een extra avond met specifieke informatie over dat leerjaar. Zo is er voor groep 1-2 een informatieavond in januari.

Drie keer per jaar krijgen de kinderen van groep 3 tot en met 8 een rapport. In dit rapport staan onder andere de leervorderingen, de werkhouding en het gedrag van het kind. De kinderen van groep 2 krijgen twee keer per jaar een kleuterrapport. De ouders worden na een rapport uitgenodigd voor de tien-minuten-gesprekken met de professional(s) om de vorderingen te bespreken. Bij het laatste rapport is er mogelijkheid tot het eerder voeren van de gesprekken. Het inschrijven voor deze gespreksmogelijkheid gebeurt via Social Schools. Voor het verschijnen van het derde (eind-)rapport is het mogelijk om met de leerkracht een gesprek te voeren. 

 

Iedere school heeft een Schoolondersteuningsprofiel (SOP). In het SOP hebben we als KC Balans beschreven hoe de ondersteuning aan leerlingen binnen de school is georganiseerd. Deze ondersteuning bestaat uit twee delen: de basisondersteuning van de school en de extra ondersteuning die een school biedt voor leerlingen die meer nodig hebben. Deze ondersteuning wordt geboden in samenwerking met het samenwerkingsverband. KC Balans is onderdeel van het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Haaglanden (SPPOH). SPPOH ondersteunt scholen bij het vormgeven van passend onderwijs in Haaglanden. Wilt u meer informatie over passend onderwijs op onze school of in de regio, lees dan ons SOP of bezoek de website van SPPOH.

Het Cito-leerlingvolgsysteem (LVS) stelt ons in staat om de ontwikkeling van de kinderen goed te volgen tijdens de gehele schoolloopbaan. De kinderen worden vanaf groep 3 twee keer per jaar getoetst. Hun ontwikkeling wordt hierdoor goed gemonitord en er worden waar nodig interventies gepleegd. Daarnaast observeren de professionals de kinderen dagelijks en doen hiervan regelmatig verslag in Parnassys, het administratiesysteem.

Driemaal per jaar voeren intern begeleiders en professionals specifieke kind- en groepsbesprekingen. Hierin bespreken zij alle relevante gegevens en de actuele situatie omtrent het kind. Daarbij maken we gebruik van de volgende instrumenten:

  • Methode gebonden toetsen

  • KIJK (0-4 jaar); Digitaal observatiesysteem

  • Cito (gr 3-8); Landelijk genormeerd LVS voor de basisvakken

  • SCOL (gr 3-8); Sociale Competenties Observatie Lijst

  • DGO (groep 3); Derde Groeps Onderzoek (voor de meting van de cognitieve capaciteiten op lezen, rekenen en taal)

  • 4-13 jaar(opvang) Welbevinden observatiesysteem

  • Doorstroomtoets

Vanuit alle gegevens maken wij analyses per kind, per groep, per leerjaar en op het niveau van de hele organisatie.

Ook zien wij de informatie van ouders als een manier om bij de leerling aan te sluiten. Ouderbetrokkenheid zien wij als een essentiële factor bij het opvoeden, leren en ontwikkelen van de kinderen. Wij betrekken daarom ouders nadrukkelijk bij KC Balans.

Als kinderen bij ons starten krijgen ouders een gesprek over de opvang, de professionals die er werkzaam zijn en leggen we zaken als medicijngebruik, specifieke kindbehoeftes en toestemmingen vast. Meerdere keren per jaar hebben we met ouders een gesprek over de ontwikkeling van het kind. Zowel bij de start van ieder schooljaar als tussentijds en eindejaars.

De evaluatie van de resultaten is belangrijk: niet alleen registreren, maar met name analyseren is van belang. Op basis van kwalitatieve en kwantitatieve resultaten evalueren de professionals om de zes weken hun onderwijs en stellen zo nodig bij. Op KC Balans werken we met de 4xD kwaliteitscyclus:

  • Data (verzamelen en lezen)

  • Duiden (reflecteren, analyseren en conceptualiseren)

  • Doelen (besluiten nemen over verbeteren, veranderen of innoveren)

  • Doen (uitvoering).

Professionals werken op Evaluatie & Planningsdagen (E&P dag) verschillende keren per jaar gezamenlijk aan deze cyclus. Op die dagen wordt er geen onderwijs gegeven. Er wordt bijgehouden wat de kinderen de komende periode nodig hebben aan leerstofaanbod. Het leerlingvolgsysteem stelt ons in staat om de ontwikkeling van de kinderen goed te volgen tijdens de gehele onderwijsloopbaan.

KC Balans wil tegemoetkomen aan de onderwijszorg voor alle kinderen, passend bij ons SchoolOndersteuningsProfiel (SOP). De verantwoordelijkheid voor een goed lopende zorg ligt bij de directie. Hiervoor heeft zij een zorgteam samengesteld. Het zorgteam bestaat uit mensen die verschillende specialisaties hebben op het gebied van interne begeleiding, verlengde instructie, remedial teaching, autisme, hoogbegaafdheid, gedrag, etc. Voor specifieke functies en taken, zie schoolondersteuningsprofiel Balans op de site.

Hoofdstuk 5 | Een goede plek voor kinderen

KC Balans heeft verschillende vormen van opvang voor kinderen van 0-4 jaar. Voor de kosten van de verschillende opvangvormen verwijzen we naar de website van Vlietkinderen, www.vlietkinderen.nl.

Vanaf twee jaar zijn kinderen welkom in onze gecombineerde peuterspeelzaal en peuteropvang groep. De peuteropvang biedt plaats aan ongeveer 55 kinderen, waarvan 16 in een VE-groep.

In deze horizontale groep bereiden de kinderen zich spelenderwijs voor op de basisschool. Vaste onderdelen in de ochtend zijn bijvoorbeeld de kring en het bepreken van het dagritme. We werken volgens de Piramide methode, die ieder kind de kans biedt om zich optimaal te ontwikkelen. De Piramide methode is gebaseerd op SLO doelen, die ook voor het onderwijs gelden. Voortgang van de kinderen wordt geobserveerd met de KIJK methode. 

Aanmelden voor de Buitenschoolse opvang kan via www.vlietkinderen.nl
Aanmelden is alleen mogelijk voor kinderen die ook onderwijs volgen op KC Balans. Buitenschoolse opvang kan voor of na onderwijstijd plaatsvinden. De kinderen kunnen in de ochtend vanaf vier jaar worden opgevangen. 

In de middag worden de kinderen van de groepen 1 t/m 3 vanuit hun klas naar de professionals van de opvang gebracht. De kinderen van de midden- en bovenbouw komen zelfstandig naar de hal op de begane grond (bij de koffiecorner). De kinderen gaan vervolgens gezamenlijk naar de eigen basisgroepen. Er wordt gestart met het delen van ervaringen van de dag onder het genot van wat fruit en drinken. Daarna is er een rijk activiteitenprogramma waar kinderen uit kunnen kiezen. Er is de mogelijkheid voor huiswerkbegeleiding.

In onze opvang hanteren we alle regels die vanuit de Wet Kinderopvang verplicht zijn. Zo heeft ieder kind een eigen mentor die de ontwikkeling van het kind en het contact met de ouders onderhoudt.

Natuurlijk bent u ook vrij om gebruik te maken van een andere buitenschoolse opvang, buiten KC Balans om. De kinderen worden dan na lestijd door deze organisaties opgehaald en meegenomen naar de betreffende BSO locatie. 

Het is van belang om een goede keuze te maken naar welke basisschool uw kind de komende jaren gaat. Ouders zijn van harte welkom op een kennismakingsochtend op KC Balans. Samen met andere geïnteresseerde ouders krijgt u een rondleiding door het kindcentrum. Deze bijeenkomsten duren ongeveer een uur. Hier zijn ook de data en het aanmeldformulier te vinden.

U kunt uw kind pas officieel inschrijven vanaf het moment dat hij/ zij drie geworden is. Nog voor de derde verjaardag van uw kind kunt u al wel aangeven dat u geïnteresseerd bent in een plek op ons kindcentrum. Dit kunt u doen door middel van het inleveren van een interesse-formulier. Alhoewel dit geen officiële inschrijving is, nemen wij de gegevens van uw kind met dit formulier wel in onze administratie op.

Broertjes en zusjes van kinderen die al gebruik maken van het onderwijs op KC Balans of kinderen die op de peuterspeelzaal of dagopvang van KC Balans zitten, krijgen voorrang.

Nadat uw kind drie jaar is geworden, krijgen ouders een uitnodiging voor een persoonlijk gesprek met de intern begeleider van de onderbouw. Als bijlage bij de uitnodiging zit een ’Hoera, ik ga naar Balans’-gespreksformulier dat ouders dan ingevuld dienen mee te nemen. Tijdens dit gesprek is er onder andere uitleg over de werkwijze in de kleutergroepen, zindelijkheid, passend onderwijs en wennen. Uw kind is zeer welkom bij dit gesprek. Vanaf dit moment staat het kind officieel ingeschreven op Balans.

Om tot het onderwijsdeel van het kindcentrum te worden toegelaten, moet een kind vier jaar zijn. Om aan de groep te wennen, mag uw kind dan drie dagdelen, voorafgaand aan de vierde verjaardag, bij ons komen wennen. Uw kind maakt dan kennis met de andere kinderen en met de professionals. De laatste maand vóór de zomervakantie en in de maand december wordt er niet gewend. De kinderen die in die maanden vier jaar worden, wennen pas na hun verjaardag. Vanaf de eerste lesdag van de maand opvolgend dat het kind vier is geworden, mag uw zoon of dochter de gehele dag naar Balans. Vanaf het vijfde levensjaar is uw kind leerplichtig.

Wanneer een vierjarige voor het eerst naar Balans komt, gaan wij ervan uit dat het (overdag) zindelijk is. Er is geen mogelijkheid en gelegenheid tot het verschonen van de kinderen. Een ongelukje kan altijd gebeuren en uiteraard wordt uw kind zo nodig geholpen bij het verwisselen van de kleding en gestimuleerd dit zoveel mogelijk zelf te doen. Mocht er een medische verklaring zijn, waarbij deze regel niet van toepassing kan zijn, dan wordt er overlegd met ouders.

Hier vindt u alle informatie over de veiligheid op Balans.

Een aantal professionals zal op overblijfdagen per toerbeurt pleinwacht lopen, tussen 12:45u. en 13:00u. Kinderen die niet overblijven mogen pas vanaf 12:50u. op het schoolplein komen.

Kinderen van 0 tot 4 jaar ontvangen medische basiszorg en preventie via het consultatiebureau. Naast het vaccineren van kinderen bieden zij een algemene controle van groei (lengte en gewicht), ogen en wordt de ontwikkeling (kruipen, zitten, staan en lopen) gevolgd. Ook worden zaken als voeding en opvoeding besproken.

De artsen en verpleegkundigen van het Centrum Jeugd en Gezin (CJG) volgen samen met ouders de groei en ontwikkeling van kinderen. Dit gebeurt tijdens een aantal vastgestelde contactmomenten. Rond de leeftijd van 5 en 10 jaar wordt uw kind samen met u uitgenodigd voor een gezondheids-onderzoek bij het CJG. Tijdens dit onderzoek wordt gekeken naar lengte, gewicht, gehoor, ogen, motoriek, eet- en beweeggedrag. Het doel van dit onderzoek is om de ontwikkeling van uw kind samen met u te volgen.

Mocht het nodig zijn, dan worden de uitkomsten van het gezondheidsonderzoek besproken met de professional, intern begeleider of zorgcoördinator van het kindcentrum. Dit gebeurt altijd in overleg met u. De arts of verpleegkundige neemt ook deel aan het zorgoverleg op het kindcentrum. Daar worden, in overleg met ouders, kinderen besproken waarover zorgen of vragen zijn. Tot slot adviseren de artsen en verpleegkundigen scholen in Den Haag over de algehele gezondheidssituatie en geven zij tips ter verbetering hiervan.

Kinderen in Nederland krijgen het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) aangeboden. De inentingen in dit programma zorgen voor bescherming tegen bepaalde infectieziekten. Op het CJG worden deze inentingen uitgevoerd.

De schoolgezondheidszorg maakt gebruik van de adresgegevens uit de kindadministratie van het kindcentrum. Als u hier bezwaar tegen heeft, kunt u dit melden bij het kindcentrum. Wanneer u niet bent verschenen op de afspraak, neemt de schoolgezondheidszorg telefonisch contact met u op. Als dit niet lukt, vraagt de schoolarts of verpleegkundige zo nodig aan het kindcentrum hoe het met uw kind gaat, tenzij u hiertegen bezwaar heeft gemaakt.

We hebben er veel vertrouwen in dat dankzij alle aandacht en afspraken de kinderen een goede tijd op KC Balans hebben. Toch kan het wel eens voorkomen dat er andere maatregelen nodig zijn. In dat geval verwijzen we u naar ons protocol 'Schorsing en verwijdering'. 

Verdeeld over drie verticale groepen, biedt KC Balans dagopvang voor ongeveer 70 kinderen. Kinderen kunnen vanaf zes weken naar het kinderdagverblijf. De groepen zijn bewust verticaal (van 0 tot 4 jaar) om zoveel mogelijk de thuissituatie na te bootsen. Zij leren in een verticale groep van jongs af aan rekening met elkaar te houden en elkaar te helpen.

In onze opvang hanteren we alle regels die vanuit de Wet Kinderopvang verplicht zijn. Zo heeft ieder kind een eigen mentor die de ontwikkeling van het kind en het contact met de ouders onderhoudt. In de wet zijn vier pedagogische doelen opgenomen als definitie van verantwoorde kinderopvang:

  • Het bieden van emotionele veiligheid.

  • Het bevorderen van de persoonlijke competentie.

  • Het bevorderen van de sociale competentie.

  • De socialisatie van kinderen door overdracht van algemeen aanvaarde normen en waarden.

Deze doelen zijn uitgelegd in ons pedagogisch werkplan met de uitgangspunten:

Met alle respect bieden van emotionele veiligheid
Allemaal anders bevorderen van de persoonlijke competenties
Op weg naar een zelfstandig bestaan bevorderen van de zelfstandigheid
De buitenwereld binnenhalen deel uitmaken van de wereld om ons heen
Geen angst voor ongebaande paden bevorderen van de sociale competenties
Kind met andere kinderen overdracht van normen en waarden

Kinderen kunnen, wanneer daar aanleiding voor is, vanaf tweeëneenhalf jaar een aantal dagdelen per week naar de VE-groep Knus. Doel van de VE-groep Knus is om de kinderen voor te bereiden op de kleutergroep. Een kind behoort tot de doelgroep binnen de gemeente Den Haag als het tussen de twee en zes jaar oud is en voldoet aan minimaal één van de volgende criteria:

  • Het kind heeft een verhoogd risico op een taalachterstand.

  • Het kind heeft onvoldoende contact met de Nederlandse taal en zal Nederlands onderwijs gaan volgen (thuistaal niet Nederlands).

  • Er is een (taal-)ontwikkelingsachterstand, of een risico hierop, vastgesteld en deze achterstand is niet te wijten aan in het kind gelegen factoren.

  • Het kind kan door het consultatiebureau, mede op basis van het Balansmodel van Bakker, aangemerkt worden als doelgroepkind, omdat het om (een) andere reden(en) baat zou kunnen hebben bij VE.

Op de VE-groep Knus wordt gewerkt met de methode ‘Puk & Ko’. Dit is een gestructureerd programma, waarbij de nadruk vooral ligt op de taalvaardigheden, spreken, luisteren en de uitbreiding van de woordenschat.

'Puk & Ko' is ook gericht op de van sociaal communicatieve vaardigheden en aan de beginnende rekenontwikkeling. Al spelend wennen de kinderen aan het meedoen in een educatie groep. De professionals hebben heel veel contact met de ouders over hun kinderen, organiseren de spelinloop en besteden extra aandacht aan de Nederlandse taal.  

Klik hier voor meer informatie.

 

Mocht u uw kind (vanaf de leeftijd van vier) willen plaatsen op KC Balans, dan is er een andere procedure. Natuurlijk bent u eerst van harte uitgenodigd bij de rondleiding. Hierna krijgt u het interesseformulier. Nadat wij deze hebben ontvangen wordt er allereerst gekeken of er fysiek nog plek is. Dit betekent dat het aantal kinderen in het desbetreffende leerjaar minder dan 90 (30 kinderen per klas) is. N.B.: De directie houdt zich het recht voor om hier (naar boven of naar beneden) van af te wijken als de samenstelling van de groep dit toestaat of vereist. Daarna vallen we terug op twee basisafspraken: de Wet Passend Onderwijs en het Gentlemens Agreement Leidschenveen.

  • De huidige school en/of vorige scholen wordt gecontacteerd; is een overstap nodig? Kan Balans beter passend onderwijs bieden dan de huidige school van het kind?

  • Het kind wordt (samen met de ouders) uitgenodigd voor een voorlopige kennismaking. Mogelijkerwijs worden er enkele taken of opdrachten uitgevoerd door het kind.

  • Het onderwijskundige rapport wordt bekeken door de intern begeleider.

  • Ouders nemen, indien aanwezig, de vorige rapporten van het kind mee, evenals eventuele onderzoeksverslagen en overzichten van leerresultaten.

  • N.a.v. de onderwijskundige rapporten wordt het kind met de intern begeleider besproken.

  • Indien nodig volgt er een extra gesprek met de ouders.

  • Mocht de onderwijsbehoefte van het kind afwijken van het aanbod dat Balans kan bieden, wordt het kind terugverwezen naar de huidige school, waar de zorgplicht ligt.

Het kan zijn dat er in een bepaald leerjaar geen plek is. In dat geval kunt u zich op de interesselijst laten plaatsen waarna u gebeld gaat worden zodra er plek in het betreffende leerjaar ontstaat. 

Op de tijden dat de school start en uitgaat, is er altijd een drukke verkeerssituatie. We moedigen het aan om lopend of met de fiets te komen. Als dat niet lukt, attenderen we ouders op de vele parkeermogelijkheden op loopafstand van KC Balans en vragen we iedereen veel ruimte te bieden voor voetgangers en fietsers. Wij verzoeken u niet op de straat te parkeren of lang stil te staan. Regelmatig wordt hier door de wijkagent en handhaving op gecontroleerd.

Op KC Balans komt het voor dat kinderen aangeven pijn te hebben zoals hoofdpijn, buikpijn, oorpijn of pijn ten gevolge van een insectenbeet. Dit soort pijn is meestal met eenvoudige middelen te verhelpen en gaat in overleg met een EHBO-er.

Wanneer ouders/verzorgers verzoeken om hun kinderen de door een arts voorgeschreven medicijnen toe te dienen, wordt u gevraagd een formulier medicijnverstrekking in te vullen en te ondertekenen. Dit formulier dient ook te worden ingevuld voor de enkele keer dat werkelijk medisch handelen van professionals gevraagd wordt, zoals het geven van sondevoeding, het toedienen van een zetpil of het geven van een injectie.

De directie aanvaardt met het verrichten van dergelijke handelingen een aantal verantwoordelijkheden. Daarom wordt middels het protocol 'Medicijnverstrekking en medisch handelen' een handreiking gegeven over hoe in deze situaties te handelen.

KC Balans is aangesloten bij de BOVO-procedure vanuit de gemeente Den Haag. Hierin heeft de gemeente een tijdspad opgesteld voor de overgang van het basisonderwijs (bo) naar het voortgezet onderwijs (vo). Er zijn onderlinge afspraken gemaakt over onder andere welke onafhankelijke toetsen er door de basisscholen worden afgenomen, welke aanvullende informatie de scholen voor voortgezet onderwijs nodig hebben en het aannamebeleid van de scholen voor voortgezet onderwijs.

Om de procedure goed te evalueren en de contacten tussen het bo en het vo te onderhouden, zijn er regelmatig bijeenkomsten. De BOVO-procedure wordt toegelicht op de informatieavond voor de groepen 7 en 8. 

Voor meer informatie over de BOVO-afspraken willen verwijzen we u naar de website: https://www.bovohaaglanden.nl.

Hoofdstuk 6 | De professionals

KC Balans heeft een protocol (ziekte)vervanging voor de lesgebonden uren. Het volgende stappenplan is ontwikkeld en wordt aangehouden:

  • Vervanging door parttime professionals of duo-partners (indien mogelijk).

  • Vervanging door ambulant personeel (bijv. intern begeleider of gymdocenten met een pabo-diploma).

  • Vervallen van het geplande verlof van professionals.

  • Kinderen verdelen over de groepen. Dit kan ook bijvoorbeeld betekenen dat er één kleutergroep wordt opgesplitst en de kinderen verdeeld worden over de andere kleutergroepen, om zo een professional vrij te roosteren voor vervanging in een andere groep.

  • Directie voor de klas.

  • Kinderen naar huis.

In alle gevallen zal de directie een verantwoorde keuze maken.

 

Iedere groep heeft een aantal vaste professionals. Voor vervanging zijn diverse vaste medewerkers in dienst. Bij onverwachte omstandigheden worden professionals ingezet vanuit een invalpool van Vlietkinderen.

Op KC Balans zult u regelmatig snuffelstagiaires (Voortgezet Onderwijs), studenten Pabo, studenten van de opleiding tot onderwijsassistente, pedagogisch medewerkers, etc. in de groepen zien. Onze stagiaires werken onder verantwoordelijkheid en toezicht van de groepsprofessional.

KC Balans is een erkende opleidingsschool die voldoet aan de kwaliteitskaders opleidingsschool, vastgesteld binnen de visie Samen Opleiden Lucas Onderwijs. Het is onze verantwoordelijkheid een bijdrage te leveren aan het opleiden van nieuwe professionals. Door te investeren in het 'Samen Opleiden' werken we aan de volgende doelen:

  • Bijdrage leveren aan een kwalitatieve opleiding van nieuwe leraren.

  • Bijdrage leveren aan voldoende nieuw opgeleide leraren.

  • Aantrekkelijk maken van het werken in het onderwijs door het bieden van een rijke leeromgeving, ook na studie.

  • Intensieve begeleiding voor startende leerkrachten in de eerste drie jaar.

De rode draad in het Samen Opleiden is de 'relatie', het onderlinge contact van alle betrokkenen, waarbij steeds de driehoek student, school(bestuur) en opleiding in acht wordt genomen. KC Balans leidt studenten van verschillende pabovarianten op vanuit Hogeschool Leiden en Halo bewegingsonderwijs. Bij voldoende opleidingsplekken bieden we ook ruimte aan studenten van andere Hogescholen. Regelmatig biedt KC Balans leerlingen van middelbare scholen en onderwijsassistenten de mogelijkheid voor een (snuffel)stage.

Jaarlijks wordt binnen het team geïnventariseerd hoeveel opleidingsplekken we beschikbaar stellen. Voorafgaand aan een afstudeerfase vindt een gesprek tussen student, directie en de betreffende leerkacht plaats om invulling van de stage af te stemmen. Studenten worden vanaf de start van de studie meegenomen in alle facetten binnen het vak leerkracht. Dit betekent dat studenten aanschuiven bij teamvergaderingen, werkoverleggen en oudergesprekken. Onze stagiaires worden gezien als professional passend bij de fase van de opleiding. Natuurlijk worden zij ook betrokken bij teamuitjes en feesten in de school en groep.

 

 

Binnen het onderwijs en de opvang gaan de ontwikkelingen erg snel. Wij hechten daarom veel waarde aan een goede nascholing van professionals. KC Balans stelt jaarlijks een nascholingsprogramma op waaraan alle professionals kunnen deelnemen. De opleidingen worden gevolgd bij erkende opleidingsinstituten. Ook zijn er in de loop van het jaar verschillende studiedagen gepland, waarvan u bijtijds in kennis wordt gesteld omdat er op deze dagen geen onderwijs aan uw kind wordt gegeven. Met scholing van ionze professionals verbeteren wij de kwaliteit van ons onderwijs en onze opvang. Soms worden er videoopnames in de groepen gemaakt. De beelden worden alleen intern gebruikt om de professional inzicht te geven in zijn of haar handelen voor de groep. Er wordt zorgvuldig met de beelden omgegaan.

Hoofdstuk 7 | De ouders/verzorgers

Onderzoek toont aan dat ouders een grote invloed hebben op de leerprestaties van hun kinderen. KC Balans wil hen daarom ook, zowel binnen als buiten de school, nadrukkelijk bij het onderwijs betrekken. Dit doen wij door:

  • Bij de rapportgesprekken in de bovenbouw zowel ouders als kinderen uit te nodigen.

  • Stimuleren dat ouders dagelijks met hun kinderen over leerwerk en de dag praten. Dit vergroot het zelfbeeld van de kinderen, maakt de overstap naar het voortgezet onderwijs kleiner, bevordert gedrag, etc.

  • Ouders te wijzen op overmatige betrokkenheid en verstikking. Kinderen hebben ook een bepaalde ruimte en autonomie nodig om tot ontwikkeling te komen.

  • De inzet van ouders bij onderwijskundige processen zoals het helpen met rekenen in groep 3 t/m 5.

  • Meerdere onderwijsinhoudelijke thema's aan te bieden in de vorm van een presentatie of workshop, veelal op een speciale informatieavond.

Hier vindt u alle informatie over klassenouders.

Hier leest u meer over de medezeggenschapsraad.

Hier leest u meer over de oudervereniging.

Wanneer u een e-mail of bericht hebt gestuurd naar de leerkracht of een andere professional, dan kunt u uitgaan van een responstijd van maximaal drie werkdagen. Niet alle medewerkers zijn vijf dagen per week werkzaam, hierdoor kan het soms wat langer duren voordat u antwoord krijgt. U kunt in gevallen die meer spoed hebben altijd bellen naar de administratie.

Bij de opvang (0 tot 4 jaar) vieren we de verjaardag in de kring. De jarige krijgt een verjaardagsmuts en er hangen slingers. Als de kinderen het willen mogen ze de opvanggroepen langs.

Op school mag de jarige 's morgens tussen 08:15 uur en 08.45 uur bij de administratie een kaart komen uitzoeken. Vanwege de grootte van KC Balans mogen de leerlingen rond het speelkwartier alleen bij de groepen van hun eigen leerjaar rondgaan. Een traktatie (zeker voor de leerkrachten) is facultatief, niet verplicht.

KC Balans is er trots op een gezond kindcentrum te zijn. Dat dragen wij uit via ‘De Gezonde School’. Vanuit die gedachte verzoeken wij u dan ook een lekkere, maar vooral gezonde traktatie mee te geven als u wilt trakteren. Houdt u daarbij ook rekening met ‘portie controle’. Wij verzoeken u geen speelgoed of andere cadeautjes te trakteren. 

Voor tips om gezond te trakteren: www.gezondtrakteren.nl en www.voedingscentrum.nl

Op de speelplaats is roken verboden. Ook moeten honden buiten de speelplaats blijven. 

Voor de invoering van de AVG zijn alle protocollen binnen Lucas Onderwijs en Stichting Vlietkinderen welke betrekking hebben op het verwerken van persoonsgegevens, beoordeeld en aangepast waar nodig. 

De vertrouwenspersoon is toegankelijk voor iedereen die gebruik maakt van het onderwijs op KC Balans. Bij de vertrouwenspersoon kunnen de ouders of kinderen bijvoorbeeld melden dat zij niet tevreden zijn over de afhandeling van een klacht of een klacht hebben over ongewenste intimiteiten of agressie. De vertrouwenspersoon gaat eerst na of de klager getracht heeft de problemen met de betrokkene(n) of met de directie op te lossen. Als dit niet het geval is, kan eerst voor die weg worden gekozen. Hierbij kan de vertrouwenspersoon advies inwinnen bij de vertrouwenspersoon van Lucas Onderwijs. Indien er geen oplossing kan worden gevonden, verwijst de contactpersoon de klager door naar de vertrouwenspersoon van Lucas Onderwijs. 

De contactinformatie van de vertrouwenspersonen op KC Balans vindt u in de bijlage bij de schoolgids in hoofdstuk 0.

In april 2015 is de Stichting Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs (GCBO) opgericht. Voor de afhandeling van klachten, beroepen en geschillen in het bijzonder onderwijs kunnen mensen voortaan terecht bij een loket. De Stichting GCBO bundelt voor het katholiek, protestants-christelijk, algemeen bijzonder en gereformeerd onderwijs de landelijke geschillen-, beroeps-, klachten- en bezwarencommissies die op grond van de wet of de cao’s verplicht zijn voor onderwijsinstellingen. De contactgegevens vindt u bij de belangrijke adressen hierboven. 

Tussenschoolse opvang: Stay & Play

De kinderen die overblijven, worden tijdens het eten opgevangen in de eigen klas. Tijdens het buitenspelen zijn zij onder toezicht van overblijfkrachten. Hieraan zijn kosten verbonden. Meer informatie over de organisatie en de kosten van de overblijf vindt u in het overblijfboekje 'Stay & Play'.

Ouderbijdrage

KC Balans krijgt een vergoeding van de overheid voor het onderwijsleerpakket van kinderen van 4 t/m 12 jaar. Niet alle activiteiten en materialen die het onderwijs meerwaarde geven, kunnen hieruit worden betaald. KC Balans vindt het van belang voor de kwaliteit van het onderwijs om een ouderbijdrage te vragen om deze activiteiten wel te kunnen realiseren en aanvullende materialen aan te schaffen. Van de ouderbijdrage wordt onder andere het volgende bekostigd: extra bibliotheekboeken, spelmaterialen, excursies, sinterklaasfeest, kerstfeest, sportweek, kosten voor Social Schools, koffie en thee bij ouderavonden en informatieavonden, een deel voor het afscheid van groep 8. Zonder uw bijdrage kunnen deze activiteiten niet worden uitgevoerd en extra materialen niet worden aangeschaft. De ouderbijdrage wordt geïnd en beheerd door de oudervereniging (OV).

De hoogte van de ouderbijdrage van het schooljaar 2025-2026 bedraagt €37,50. De OV maakt ieder schooljaar het budget en de jaarrekening bekend. Hierin wordt verantwoording gegeven over de besteding van de ouderbijdrage. De ouderbijdrage is een vrijwillige bijdrage. Voor kinderen die vanaf januari naar het kindcentrum gaan, geldt een reductietarief.

Met de term "vrijwillig" wordt bedoeld dat het betalen van de ouderbijdrage niet verplicht is gesteld door de overheid. Het is een optionele bijdrage die de oudervereniging vraagt aan alle ouders, maar ouders hebben de keuze om al dan niet bij te dragen. De ouderbijdrage wordt gebruikt voor extra activiteiten en het verrijken van ons lesaanbod. Alle kinderen kunnen altijd meedoen aan deze activiteiten. We sluiten geen kinderen uit omdat hun ouders de vrijwillige ouderbijdrage niet kunnen of willen betalen. Het is mogelijk om als ouders vrijwillig een aanvullende donatie te doen.

Schoolreisje

De schoolreis is een verplichte schoolactiviteit en staat los van de vrijwillige ouderbijdrage die u aan de oudervereniging betaalt. Deze vrijwillige kosten worden dan ook door de school geïnd bij ouders. Ook hierbij is het mogelijk om als ouders vrijwillig een aanvullende donatie te doen.

Afscheidskamp groep 8

De leerlingen van groep 8 gaan aan het eind van het schooljaar op kamp. De vrijwillige kosten worden in een aparte brief bekend gemaakt.

Omdat KC Balans door de overheid niet extra wordt gesteund om de activiteiten te laten plaatsvinden die wij bekostigen uit de ouderbijdragen, kan het betekenen dat we, bij te weinig ouderbijdragen, op den duur activiteiten moeten schrappen. We willen u vragen om met ons in gesprek te gaan als de bijdrage voor u te hoog is. We willen graag samen zoeken naar een passende oplossing. Ook hierbij is het mogelijk om als ouders vrijwillig een aanvullende donatie te doen. 

Kosten door oneigenlijk gebruik van materiaal

Kinderen van KC Balans krijgen van ons de materialen die nodig zijn om de lessen te volgen. U kunt dan denken aan potloden, een vulpen, gum, liniaal en dergelijke. Bij oneigenlijk gebruik van deze spullen kunnen kosten in rekening gebracht worden voor de aanschaf van nieuwe spullen. 

Chromebooks

Alle kinderen vanaf groep 4 werken op een Chromebook (laptop). In samenspraak met de groepsleerkracht wordt hier voorzichtig mee omgegaan. Via ons onderwijsbestuur en de kinderopvangorganisatie loopt er een collectieve ongevallenverzekering onder lestijd. De geldigheid van de dekking is:

  • op KC Balans;

  • onderweg naar en van KC Balans, tot maximaal één uur heen en één uur terug;

  • tijdens kindcentrum activiteiten.

Wij willen u er nadrukkelijk op wijzen dat deze verzekering geen vervanging is van de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren. Indien er een ongeluk gebeurt met de Chroombook, buiten de geldige dekking van de ongevallenverzekering onder lestijd, zullen we u vragen uw WA-verzekering hiervoor aan te spreken, zodat de schade spoedig hersteld kan worden. 

Aanschaf materiaal voor nieuw schooljaar

Sommige materialen moeten van thuis meegenomen worden. Ouders ontvangen hiervan een lijst via Social Schools. Deze lijst wordt verstuurd tijdens de wenmiddag aan het einde van het schooljaar, wanneer de kinderen in hun groep van komend schooljaar gaan wennen. 

 
 
 
 

Voor KC Balans is ouderhulp essentieel. Zonder ouderhulp kunnen wij geen feesten vieren, niet in groepjes lezen, geen uitjes doen etc. Wij willen u dan ook vragen ons te helpen waar nodig en zijn dankbaar voor uw hulp. Per activiteit wordt er vanuit de school hulp gevraagd waarvoor u zich kunt inschrijven. Bij meerdere aanmeldingen wordt er geloot. 

Voor het helpen bij activiteiten hanteren we deze afspraken:

  • Hulp wordt altijd gegeven op basis van vrijwilligheid en enthousiasme.

  • De hulpouders helpen onder verantwoordelijkheid van de professional. Die behoudt onder alle omstandigheden de leiding over de kinderen en de activiteiten waarbij hulp geboden wordt.

  • Overschrijden kinderen de regels, dan waarschuwt de hulpouder de professional.

  • De hulpouder spreekt tijdens het verlenen van de hulp de professional niet aan over de resultaten of het welbevinden van haar of zijn kind.

  • De hulpouders zijn gedurende hun ´werktijd´ op het kindcentrum via ons verzekerd voor ongevallen en wettelijke aansprakelijkheid.

Alleen met inspanning van alle betrokkenen kan hoofdluis met succes bestreden worden. Wij verzoeken u allen dan ook dringend om minimaal 1x per week het haar van uw kind(eren) grondig te controleren op de aanwezigheid van hoofdluis en/of neten. Mocht u constateren dat uw kind hoofdluis heeft opgelopen, meld dit dan zo spoedig mogelijk bij een professional en begin direct met de behandeling tegen hoofdluis. Bij de drogist of apotheek zijn hiervoor speciale producten te koop. Voor meer informatie: www.rivm.nl/hoofdluis. 

Zodra uw kind naar KC Balans gaat, krijgt uw kind een antiluizenzak. In deze zak gaan de jas en ’s winters ook sjaals, mutsen en wanten. Mocht de zak stuk gaan of kwijt raken, dient u bij de administratie een nieuwe te kopen. Voor iedere vakantie gaan de zakken mee naar huis om gewassen te worden.

Gedurende het jaar worden alle kinderen van KC Balans meerdere malen gecontroleerd op hoofdluis en/of neten door zgn. ‘LOL-ouders’ (let-op-luis). Wanneer er in de groep van uw kind hoofdluis geconstateerd wordt, ontvangt u via Social Schools een bericht. In het bericht worden vanzelfsprekend geen namen genoemd.

De Medezeggenschapsraad (MR) is een orgaan voor inspraak en medezeggenschap in het onderwijs en de Decentrale Oudercommissie (DOC) doet dit voor de opvang. Beiden zijn officieel bij wet geregeld. 

Het doel van een oudercommissie is om in samenwerking met de organisatie de kwaliteit van de opvang te behouden en verbeteren. Ook kan de oudercommissie een rol spelen in de communicatie tussen opvang en ouders. Dankzij het medezeggenschaprecht (adviesrecht) van de oudercommissie, dat is vastgelegd in de Wet kinderopvang, heeft de oudercommissie inspraak en dus invloed op diverse aspecten van de opvang.

Een oudercommissie adviseert de opvangorganisatie gevraagd en ongevraagd over de adviesonderwerpen die in de Wet kinderopvang zijn vastgelegd. Tijdens vergaderingen worden adviesaanvragen van de opvangorganisatie behandeld en worden adviezen geformuleerd.

Daarnaast onderhoudt de oudercommissie contact met de ouders, de opvangorganisatie en de GGD. U kunt de DOC via e-mail (ockcbalans@vlietkinderen.nl) bereiken.

U krijgt berichten van KC Balans via de app Mijn Vlietkinderen en Social Schools-app. Zo blijft u op de hoogte van alles wat voor u relevant is. Via de Social Schools-app kunt u zelf afspraken inplannen, deze koppelen aan uw digitale agenda en contact leggen met andere ouders en betrokkenen. Ook krijgt u elke maand via de app onze digitale nieuwsbrief 'De Veldpost'. In de Veldpost staan allerlei korte mededelingen over activiteiten, ouderavonden, etc. Via apps kunt u ook berichten sturen aan de professionals.

In de centrale hal staat een kast waarin de gevonden voorwerpen worden verzameld. Gevonden sieraden en sleutels worden verzameld bij de administratie. De kleding die voorafgaand aan een vakantie niet is opgehaald, wordt na elke vakantie gedoneerd aan een goed doel. Door het jaar heen worden er nog speciale uitzoek- en ophaalmomenten georganiseerd.

Zoals u weet is het weer in Nederland wisselvallig. Kies bij twijfel voor meerdere lagen kleding, zodat een vest of trui aan- of uitgedaan kan worden. Vanaf groep 4 mogen de leerlingen zelf bepalen of ze met of zonder jas naar buiten gaan tijdens schooltijd en bij de opvang. Wanneer u niet wilt dat uw kind zonder jas buiten speelt, kunt u dit zelf met uw kind afspreken.

Als u een klacht heeft over het onderwijs of de gang van zaken in of buiten de klas dan kunt u deze klacht indienen bij de directie van KC Balans. Iedere klacht wordt serieus behandeld. Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken in KC Balans worden in goed onderling overleg tussen betrokkenen opgelost. Wij streven naar een bevredigende oplossing voor alle betrokken partijen. Een klacht wordt zo snel mogelijk in behandeling genomen. Indien u als ouder/verzorger na afloop niet tevreden bent over de afhandeling van de klacht, kunt u beroep doen op de klachtenregeling. U kunt dan contact opnemen met de klachtencommissie. Het is ook mogelijk om direct contact op te nemen met de klachtencommissie. Lucas Onderwijs kent een wettelijk verplichte klachtenregeling en een officiële klachtencommissie.

Voor de opvang kunt u de klachtenprocedure vinden op de website van Vlietkinderen, www.vlietkinderen.nl.

Bovenschools is een vertrouwenspersoon aangewezen. De vertouwenspersoon van het kindcentrum kan de klager doorverwijzen naar de vertrouwenspersoon van Lucas Onderwijs. Ouders kunnen ook direct contact opnemen met deze vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon van Lucas Onderwijs onderzoekt de gevolgde procedure ten aanzien van de klacht op het kindcentrum en gaat na of er mogelijkheden zijn om de klacht naar tevredenheid van de klager op te lossen. De vertrouwenspersoon van Lucas Onderwijs laat zich hierbij informeren door de vertouwenspersoon van het kindcentrum. In geval van strafbare feiten dient de vertrouwenspersoon de klager te wijzen op de mogelijkheid om aangifte te doen bij de politie.

De contactinformatie van de vertrouwenscontactpersoon van Lucas Onderwijs vindt u in hoofdstuk 0 van deze kindcentrumgids in de bijlage van de schoolgids.

 

Kan de klacht of de oorzaak ervan niet opgelost worden met de betrokkenen van Vlietkinderen, dan kan een geschil
worden voorgelegd aan de landelijke Geschillencommissie Kinderopvang. Deze commissie geeft advies en waar nodig
zorgen zij voor bemiddeling. Voor meer informatie kunt u terecht op: www.klachtenloket-kinderopvang.nl of https://www.
degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/kinderopvang/

Alle informatie over hoe we omgaan met de informatieverstrekking aan gescheiden ouders kunt u vinden in het protocol 'Echtscheiding en informatieverwerking'. 

Hoofdstuk 8 | Aanwezigheid en verlof

Voorschoolse opvang
Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag
07:30u - 8:30u


Kinderdagverblijf
Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag
7:30u - 18:30u


Peuterspeelzaal
Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag
08:30u - 11:45u
Woensdag
8:30u - 12:15u


Peuteropvang
Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag
8:00u - 13:30u


VE-groep KNUS
Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag
8:15u - 11:30u


Buitenschoolse opvang 
Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag
15:00u - 18:30u
Woensdag
12:15u - 18:30u


Basisschool

Deze informatie kunt u hier vinden.

Hier leest u meer over vakanties en vrije dagen.

Hier kunt u meer lezen over afwezigheid door ziekte of bijzondere omstandigheden.

Hier kunt u meer lezen over leerplicht en afwijkend verlof.

Hier kunt u meer lezen over ongeoorloofd verzuim en te laat komen.

Onze afdelingen

Onderwijs

Hier vindt u alle informatie betreffende het onderwijs van kc Balans.

Opvang

Hier vindt u alle informatie betreffende de opvang van kc Balans.

Peuterspeelzaal

Hier vindt u alle informatie betreffende de peuterspeelzaal.

Contact onderwijs

Klaverveld 5
2492 MA 's Gravenhage

(070) 317 52 14

info@kcbalans.nl

Contact opvang

Klaverveld 3-5
2492 MA 's Gravenhage

(070) 200 52 31

kcbalans@vlietkinderen.nl

Manager: Olwyn van Oeffelen

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools